24h galerii
tagasi: avaleht

 

Iir Hermeliin ja 12 küsimust

Isiksuste galeriis näitame Eesti kunstnikke ning katsume leida
lõuendi, kipsi või monitori tagant üles lihast ja luust inimese.

Kes ma selline olen
Olen väga väike ja väga kuri lavastuskunstnik. Minu isiksus on lõhenenud töiseks Iireks ja nädalavahetuste laisaks Hilleks.
(Hille Ermel, toim.)

 

 

Kuidas mind ära tunda, kui tänaval vastu tulen
Kui teist miski kas autoga või jalgsi kapates tulise jutina mööda kihutab, siis see olengi mina. Niisiis, mind on päris lihtne ära tunda. Abiks on ka see, et kannan alati mõnd teatrikostüümi üle käeselja või lavamaketti mütsi asemel peas.

Kuidas sai minust kunstnik
Pikk ja piinarikas koolitus Laste Kunstikoolis, Kopli Kunstikeskkoolis ja lõpuks ERKIs (mis on vahepeal Akadeemiaks moondunud) on must välja suitsutanud inimese ja teinud minust kunstniku.

 

Risk. Eesti Riiklik Nukuteater (A. Dvinjaninov, E. Liitmaa)
2001

Millega ma veel olen tegelenud ja tegelen
Minu jaoks pole töö ja vaba aja vahel müüri - minu töö ongi mu peamine ja kõige huvitavam hobi. Kõlab jubedalt, kas pole? Siiski armastan ka fotograafiat, filmikunsti ja Indo-Hiina kööki. Natuke servast tegelen ka sisekujundusega.

Minu tavaline tööpäev näeb välja nii
Mul ei ole tavalisi tööpäevi. Mõnikord isegi igatsen rutiini, aga seda lihtsalt ei ole ega saagi tulla. Lavastuse ettevalmistamine koosneb sedavõrd erinevatest etappidest ja kaasab igas uues töös uusi inimesi, uut keskkonda, meetodeid ja probleeme, et pean vastuse siinkohal võlgu jääma. Siiski, üks element mu päevades on enam-vähem kindel - harilikult alustan tööpäeva umbes kümne paiku, mitte ennem.

 

Jacques ja tema isand. Vanemuine (M. Kundera, lavastaja A. Mäeots)
2000

Ülevaade minu näitustest ja muudest loomingulistest tegudest
Tsekka http://www.eurostage.tv/iir.htm, seal on igasugust fotot.
Minu jaoks olulisemad lava- ja kostüümikujundused: aastal 2002 visuaalne kontseptsioon ja lavakujundus "Eurovision Song Contest 2002, Estonia" (koostöös A. Nurmela ja Ü. Markiga) ETVs. Samal aastal G. Stiles / A. Drewe muusikal "Inetu!" Vanemuises. Aastal 2001 noortemuusikal "Risk" Nukuteatri sisehoovis, aastal 2000 lava- ja kostüümikujundus M. Kundera draamale "Jacques ja tema isand" Vanemuise väikses majas, 1999 briti lavastaja P. Bicknelli kirjutatud ja lavastatud Trankvillisaator, von Krahli Teatris. Ja muidugi, minu elu kõige esimene lavastus "Nukkude Akadeemia", E. Nüganeni interpretatsioon H. Ch. Anderseni muinasjuttudest Linnateatris aastal 1992.

Ja mõned näitused: aastal 1999 installatsioon "Tõelise Teatrikunstniku Tester" Praha Quadrinnealil ja aasta hiljem Tartu Kunstimaja Monumentaalgaleriis (rühmitusega L3H). Performance "Instrucctiones de Cultura" (koos M. Reloga, A. Saulysega) Alytuse kunstifestivalil River & Communication, Leedus aastal 1998. 14. detsembril 2002 on minu isikunäituse "7 papist maailma" avamine Pärnus Teatrigaleriis.

Mida pean oma suurimaks saavutuseks
Minu suurim saavutus on see, et võin ise oma aega ja töid planeerida, et olen saavutanud olukorra, kus ma ei pea igast projektist kinni haarama ja mõttetu jamaga tegelema. See võttis päris mitu aastat.

 

Trankvillisaator. Von Krahli Teater (P. Bicknell, lavastaja P. Bicknell)
1999

Mis mulle mu enda juures kõige rohkem meeldib / ei meeldi
Ma olen kole laisk. Aga see-eest kui midagi ette võtan, siis teen põhjalikult.

Minu lemmikkunstnik, -teos
Päris lemmikkunstnikku polegi vist, pigem on kunstnikud, kelle töid uurides avastan mingi uue kvaliteedi. Erinevatel aegadel on olnud tähtsamateks silmade avajateks lavastuskunstnikud Josef Svoboda, Ming Cho Lee ja Julie Taymor, graafik Escher ja filmitegija Peter Greenaway.
Hetkel, kuna valmistan ette oma esimest filmikujundust, uurin filmikunstnike loomingut. Olen vaimustunud enamiku Greenaway filmide kunstniku, Ben van Os´i loomingust, tema kujunduste detailirohkest mastaapsusest ja väga täpsest stilistikast.

Kuskohas ja mismoodi ma puhkan
Mis on puhkus? Iga kunstnik ju alati ja kõikjal kogub infot oma järgmiste, juba peas tiksuvate, tööde jaoks. Ta salvestab ja sünteesib. Puhkan hästi reisides, mida eksootilisem keskkond ja viletsam mobiililevi, seda parem.

 

   
Eurovision Song Contest 2002, Estonia. ETV (koostöös A. Nurmela ja Ü. Markiga)
foto: Jarl Erson Vester
 

Mis mulle muret teeb ja mis rõõmu valmistab
Muret teeb populistide mõttetu laiamine Eesti poliitikas ja Sõrmuste Isandast tuttavate Pimeduse Jõudude tõus. Rõõmu teeb see, kui kuulen kuidas ühel või teisel sõbral või muidu heal inimesel hästi läheb.

Unistuste lavastus?
Ma tahaksin luua visuaalse lavastuse, mille lugu tekib iga vaataja peas vastavalt tema enese elukogemusele ja maailmavaatele. See lavastus kubiseks metateksti kihtidest, mis kasutavad ära valmis arhetüüpe ja ühendavad neid ennustamatul moel. Ühtlasi võiks see olla keskkonnateater, mis kaotab ära teatri kui ehitise, kuhu minnakse oma kleiti näitama ja paneb vaataja unustama, kes ta on ja kus ta on. Ilmselt kipun siis võistlema filmiga.

Küsitud ja vastatud aastal 2002

Eurovision Song Contest 2002, Estonia. ETV (koostöös A. Nurmela ja Ü. Markiga)
foto: Jarl Erson Vester
Internetis aadressil www.kunstikeskus.ee leiduvate mistahes algupäraste tekstide, tõlgete, terviklike info- ja lingikogumite ning pildimaterjali reprodutseerimine ainult KUNSTIKESKUS.EE ja/või nende autori(te) ja/või nende valdajate nõusolekul. Originaalteoste ja viidatud materjalide copyright kuulub üldjuhul nende autoritele ja/või valdajatele. Kontakt: info@kunstikeskus.ee