Kaasaegse Kunsti Kokaraamat | Cookbook of Contemporary Art
 

Anniki Kari retsept
FOTOREALISTLIK MAAL

MIS
60.-70. aastatel oli fotorealism populaarne nii maailmas kui meil Eestis. Iga fotorealist maalis kindlat motiivi, mis teda kõnetas - ja eesmärgiks näis olevat meisterlikkuse demostreerimine. Hüperrealistide motiivid olid linlikud. Richard Estes ja Robert Cottingham maalisid New Yorgi arhitektuuri. Chuck Close shokeeris hiigelportreedega, kus ei jäänud nähtamatuks ükski karvake, nahapoor ega kärn. Võib-olla pisut ühiskonnakriitilisust võib leida John Salti kodumasinate ja autoprügilate motiividest. Siiski olid tolleaegsed maalid rohkem ajastu dokumendid kui sõnumikuulutajad.

Nüüd, kui fotorealism on jälle aktuaalne väljendusvahend, püüavad noored kunstnikud oma teoste kaudu rohkem filosofeerida. Fotograafia areng ja võimalused fototöötluses võimaldavad varasemast palju enamat. Erinevate ajastute fotorealistlikel maalidel on siiski kindel ühine omadus - formaat on suur. Maalide mõõtmed algavad mitmetest ruutmeetritest.


© Anniki Kari. Ilus Mari (2007, õli, lõuend)
Klikka pildil, et näha illustratsiooni suuremalt!

KELLELE
Fotorealism so
bib igale tublile maalijale, kel on pisutki julgust ja eneseusaldust (päris lastele siiski mitte).

VAJALIK
Esmalt peab sul olema idee. Vajalikud on ka vahendid pildistamiseks (soovi korral ka foto töötlemiseks mõne arvutiprogrammiga) ja foto ülekandmiseks lõuendile ning seejärel selle teostamiseks maalina. Käesoleva retsepti puhul räägime õlimaalist - seega vajad õlivärve ja -pintsleid, lahustit... (loe tehnikast lähemalt). Kõik asjad ei pea tingimata enda omad olema - võid ka sõbralt laenata!

AEG
Fotorealistliku maali esimene etapp - sobiva foto hankimine - sõltub sellest, kas võtad aluseks mõne olemaoleva ülesvõtte või kulutad aega ise sobiva motiivi leidmiseks, hetke tabamiseks ja hilisemaks fototöötluseks. Ära unusta, et sinu mängumaa on väga avar - kui soovid, võid oma foto jaoks lavastada täiesti sürreaalseid nägemusi!

Sõltuvalt maalija kogemusest, temperamendist, foto keerukusest ja aluspinna suurusest kulub pildi teostamiseks üks või siis õige mitu maalisessiooni, millest igaüks kestab keskeltläbi mõni tund. Varu aega ka töökoha ettevalmistamiseks ning pärast töövahendite puhastamiseks.

TÖÖ KÄIK
Kanna foto lõuendile ja joonista pliiatsiga üle kõik kontuurid ning ka varjude pinnad. Kui sul pole projektorit (nt. dataprojektor), võid kasutada ruutude abil suurendamist: kata foto tiheda korrapärase ruudustikuga ja joonista samapalju samasuguse proportsiooniga ruute ka oma lõuendile (pea silmas ka kadreeringut, sest sinu foto ja lõuend võivad olla erineva proportsiooniga). Nüüd kanna joonistades kõik fotol leiduvad olulised kujundid ruut-ruudult üle lõuendil olevatesse ruutudesse.

Esimeseks katsetuseks soovitan monokroomset must-valget õlimaali (ka foto peaks siis olema must-valge). Värvid lahjenda linaõli või tärpentiniga umbes hapukoore paksuseks ja kanna lõuendile õhukese kihina.

Maalimist alusta foonist. Pildi tagaplaan püüa maalida võimalikult ühtlaselt ja pehmenda toonide üleminekud kuiva puhta pintsliga s.t. ära jäta teravaid servi erinevate pindade vahele. Pea siiski silmas, et foto suurendamise puhul muutuvad udused üleminekud veelgi udusemateks. Esiplaanil oleva(te) figuuri(de) maalimist alusta tumedamatest pindadest, liikudes aina heledamate suunas (ka siin ei ole nugateravaid üleminekuid toonilt toonile, nii et sujuta kuiva puhta pintsliga).

Püüa segada fotol olevatega võimalikult sarnased värvitoonid (kontrollimiseks aseta värvine pintsel fotol oleva vastava tooniga pinna lähedale). Hele-tumeduste kontrastidega võiksid pigem liialdada (algajad ei oska või ei julge neid tihtipeale näha). Puhast valget värvi kasuta ainult töö lõppjärgus kõige heledamate läigete saamiseks - see annabki maalile tõelise efekti ja sära.

Kogu maalimise kestel jälgi pidevalt oma töö arengut, astudes sellest aeg-ajalt vähemalt kolme meetri kaugusele ja võrreldes maali fotoga. Peale tööpausi püüa jätkata enne, kui eelmisel korral maalitu on kuivanud - või vali katkestuskohaks kontrastne üleminek kahe erineva pinna kokkupuutel. Ära unusta, et miski ei saa untsu minna, sest sa võid veel kuivamata värvi tärpentiniga alati maha pesta - kui aga värv on juba kuivanud, saad soovi korral kasvõi kõik üle maalida!

Eelnevat ei pea üks-üheselt võtma. Erinevatel kunstnikel on erinevad nipid. Tänapäeva fotorealistid kasutavad oma maalitehnikas väga erinevaid maalilisi töövõtteid. Ole leidlik ja avasta neid ise!


AUTOR
Anniki Kari (s. 1962) on õppinud kunsti Tartu Kunstikoolis ja lõpetanud EKA Vabade Kunstide teaduskonna. Õpetab Sally Stuudios nii mudilasi, koolilapsi kui täiskasvanuid.

Vaata ka: Anniki Kari juhendatud e-näitus "Nagu päris! "


Anniki Kari. Foto: Marge Monko

 
www.kunstikeskus.ee keskkonnas leiduvate mistahes algupäraste tekstide, tõlgete, terviklike info- ja lingikogumite ning pildimaterjali reprodutseerimine ainult KUNSTIKESKUS.EE ja/või nende autorite ja/või nende valdajate nõusolekul. Originaalteoste ja viidatud materjalidega seotud õigused kuuluvad üldjuhul nende autoritele ja/või valdajatele.