Kaasaegse Kunsti Kokaraamat | Cookbook of Contemporary Art
 
 

Anu Kalmu retsept
KOOPIATRÜKK

MIS
Koopiatrükk on iseenesest häbematult lihtne graafikatehnika, kui suurejooneliselt öelda. Ja väga käepärane. Mina õppisin seda tundma aastaid tagasi, kui Vabaduse väljaku graafikaateljees käis workshoppi tegemas USA kunstnik Lynn Allen. Lynn näitas, kuidas koopiat litokivile kanda ja seletas ka, kuidas seda lihtsalt paberile kopeerida. Läks aastaid, kuni ise proovisin. Nimelt olin olnud pool aastat New Yorgis ja tahtsin teha näitust mälestustest. Koopiatrükk oma veidi ähmase fotokasutusega sobis selleks suurepäraselt.

KELLELE
Põhimõtteliselt peaks koopiatrükiga hakkama saama igaüks. Tore on seda kasutada kunstitundides ja ringides ning otse loomulikult kunstiprojektides. Aga miks mitte ka näiteks teha kodus jõulukaarte?

VAJALIK
Vaja on värskeid arvutiprinte või koopiamasinast tulnud koopiaid, kus tahm pole veel päris kinni kuivanud. Siledat paberit, paksem on parem. Kõige parem on hea akvarelli- või graafikapaber, mis võimalikult väikese korniga. Värskeid koopiaid, nagu juba ütlesin, tükki kilet ja atsetooni. Et atsetoon haiseb ja on kahjulik ka, oleks hea tegutseda hästiventileeritud ruumis.

AEG
Tegutsema peab üldjuhul kiirelt. Ettevalmistustööd peavad olema tehtud enne, kui trükkima hakata. Ettevalmistuseks kulub aega just nii palju, kuidas keegi on harjunud töötama - kes mõtleb kaua ja põhjalikult, kes stiilis mõeldud-tehtud.


© Anu Kalm. Itinerarium II (2007, koopiatrükk)
Klikka pildil, et näha illustratsiooni suuremalt!


© Anu Kalm. Itinerarium V (2007, koopiatrükk)
Klikka pildil, et näha illustratsiooni suuremalt!

TÖÖ KÄIK
Siledale lauale tuleb panna paber, millele soovite koopitrükki teha, selle peale koopia, mida kasutate (värvine (tahmane) pool allapoole, vastu paberit) ja siis kiiresti atsetoonise lapiga koopia tagumine pool üle nühkida. Atsetooni sobiv kogus on katse-eksituse meetodil leitav. Nüüd tuleb paberite peale laotada kile, et atsetoon ei lenduks, võtta tükk mingit paksemat paberit või pappi ja käega või valtsiga tugevasti "triikida". Kui on võimalik kasutada sügavtrükipressi, oleks hea kogu kupatus sealt alt läbi lasta.

Ongi kõik! Iga kord on tulemus veidi erinev, kahte päris ühtemoodi tõmmist on raske saada. Aga see ongi asja üks võludest. Kasutada võib nii mustvalgeid kui värvilisi koopiaid ja väljatrükke - peamine on, et nad oleksid tulnud masinast, mis töötab tahmaga, mitte tindiga.

ESITLUS
Saadud pilte võib panna raami ja seinale, saata sõbrale, teha toredaid kingitusi. Mina tegin Draakoni galeriis näituse.


AUTOR
Anu Kalm (s. 1960) on õppinud EKAs graafikat. Eesti Kunstnike Liidu ja Eesti Vabagraafikute Ühenduse liige aastast 1992. Olnud Eesti Vabagraafikute Ühenduse esimees, alates aastast 2004 on Eesti Kunstnike Liidu asepresident. Illustreerinud Tähekest ja Stiinat, lasteraamatuid ja õpikuid, teinud paar lavakujundust. Õpetanud kunsti Sally Stuudios, Kunstiakadeemias ja Tallinna Kunstikoolis. Ning loomulikult esinenud paljudel näitustel kodu- ja välismaal.

Vaata ka: Anu Kalmu e-näitus "Kodu" ja intervjuu kunstnikuga


Anu Kalm

 
www.kunstikeskus.ee keskkonnas leiduvate mistahes algupäraste tekstide, tõlgete, terviklike info- ja lingikogumite ning pildimaterjali reprodutseerimine ainult KUNSTIKESKUS.EE ja/või nende autorite ja/või nende valdajate nõusolekul. Originaalteoste ja viidatud materjalidega seotud õigused kuuluvad üldjuhul nende autoritele ja/või valdajatele.