Kaasaegse Kunsti Kokaraamat | Cookbook of Contemporary Art
 
 

Jarõna Ilo retsept
FIGUURI JOONISTAMINE

MIS
Käesolev kunstiretsept tutvustab figuurijoonistuse kahte äärmust - hästi kiireid liigutuse ja poosi tabamiseks mõeldud visandeid ning pikaajalist ja detailset inimese kujutamist.

KELLELE
Nendele, kellel on huvi ja joonistamise maitse juba suus - ning kes enam ilma ei saa. Eelduseks on ka see, et figuuri kui vormi joonistamisega on juba tegeldud ning mingid teadmised plastilisest anatoomiast olemas.


© Jarõna Ilo

AEG ja TÖÖ KÄIK
Alustuseks tuleks distantseeruda modellist ja muust silmaga nähtavast ning mõelda, MIDA
õigupoolest jäädvustada tahetakse. Ja kui mõte on selge, valitakse visuaalne keel ja materjal ehk keskendutakse sellele, KUIDAS tegutseda.

Retsepti juurde lisatud joonistustest kolmel esimesel on eelistatud vormi kirjeldamisele figuuri liikumise edasiandmist. Kiiret tegutsemist võimaldasid valitud vahendid - tush ja pintsel. Kõige rohkem aega kulus mul inimeste liikumise jälgimisele. Tushijoonistuste loomise protsess tervikuna võttis paar õhtut. Jälgisin Kanuti Gildi saalis tantsijaid ning tegin pliiatsiga hästi kiireid, 3-5-sekundilise kestusega visandeid. Kodus tegin nähtu põhjal omakorda kokkuvõtted - nüüd juba pintsliga. Pintsli liikumine kordas figuuri liikumist. Nüüd kulus igale joonistusele 5-10 sekundit. Ja neid joonistusi sündis hästi palju.

Visandite kõrvale tõin vastukaaluks pikaajalise töö. Kujutatu on konkreetne ajalooline isik - nimelt on siin tegemist joonistusega sarjast "Jahimees", mis valmis ühe Norra muuseumi tellimusel. Detailirohke joonistamisviis ning põhjalik ja aeglane pindade töötlus aitavad kirjeldada staatilist väärikat figuuri ja tema aega. Kujutatud jahimees nimelt elas 19. sajandil. Selliseks detailitäpseks joonistamiseks sobis kõige paremini vana hea grafiitpliiats. Näiteks grafiidipulk - muidu hea joonistusvahend - sellist "tikkimist" ei võimaldaks.

Figuur paberil on ise kõigest 18 cm pikk, ent elutruuduse illusiooni loomiseks vajalike detailide rohkus tähendas seda, et kokku kulus joonistamiseks 5 tundi. Selline töö ei ole meelakkumine! Millimeeterhaaval aeglane edasiliikumine nõuab kunstnikult tugevat enesedistsipliini. Praegu teen selliseid "kirjeldavaid joonistusi" ainult arheoloogidele.


© Jarõna Ilo

VAJALIK
Esimese kolme joonistuse tegemiseks kasutasin jaapani tushi ja jaapani kalligraafiale mõeldud keskmise suurusega pintslit. See pintsel võimaldab hästi teha nii peenikesi kui laia mahlakat joont, samuti võimaldab see pinnaga tegutsemist. Kui sellist pole, võta kaks erineva suurusega ümmarguse otsaga akvarellipintslit (suur ja väike). Jaapani tush on intensiivne must pigment, mida annab veega lahjendada tuhandeteks erineva tumedusastmega halli toonideks. (loe lisaks tindi ja tushi ning jaapani tushimaali kohta)

Pliiatsijoonistuse tegemiseks kasutasin Faber-Castelli grafiitpliiatseid HB, B ja 2B. Aluseks võtsin Cansoni joonistuspaberi, mis on hea faktuuriga. Samuti võimaldab selle tugevus pikaajalist töötlust - paberi pind ei lähe karvaseks ega kulu sellesse intensiivse joonistamisega ka auke.

ESITLUS
Valminud pilte saab eksponeerida nagu joonistusi ikka -
kinnitada lihtsalt seinale või panna klaasi alla raami sisse või mingit muud moodi.


AUTOR
Jarõna Ilo (s. 1955) sündis Kiievis, omandas kunstihariduse sealses Tööstusgraafika Tehnikumis, Praha Filmiakadeemias ning Eesti Kunstiakadeemias (lõpetas 1981). Eesti Kunstnike Liidu liige aastast 1988. Õpetanud joonistamist EKAs, Vanalinna Hariduskolleegiumis, Euroülikoolis ja Austraalia Rahvuslikus Ülikoolis Canberras. Illustreerinud mitmeid raamatuid. Aastail 1991-1997 tegutses ETVs lastesaadete autori ja läbiviijana. Kaheldamatult üks asjatundlikumaid ja virtuoossemaid joonistajaid eesti kunstimaastikul.

Vaata ka: Jarõna Ilo e-näitus "Valitud joonistused "


Jarõna Ilo "autoportree"

 
www.kunstikeskus.ee keskkonnas leiduvate mistahes algupäraste tekstide, tõlgete, terviklike info- ja lingikogumite ning pildimaterjali reprodutseerimine ainult KUNSTIKESKUS.EE ja/või nende autorite ja/või nende valdajate nõusolekul. Originaalteoste ja viidatud materjalidega seotud õigused kuuluvad üldjuhul nende autoritele ja/või valdajatele.