Kaasaegse Kunsti Kokaraamat | Cookbook of Contemporary Art
 
 

Sirja-Liisa Vahtra retsept
SÕNA MÕJU VÄHENDAMINE

MIS
Oma maali "Hirmu vähendamine" näitel tutvustan printsiipi, kuidas vähendada sõna mõju. Tegemist on optiku testtabeli visuaali jäljendava teosega, kus sõna ja seda moodustavate tähtede suurus kahaneb rida-realt, ülevalt alla. Nii nagu väheneb tähemärgi suurus, hajub ka kirjatähe värv - üha enam sulandub see taustaga ühte. Sõna muutub loetamatuks ja selle tähendus kaob.

Oluline roll on sõna kirjapildil, selle kahandamisel ja "usul", et taolise protsessi läbi kaotab sõna oma tähenduse ja mõju. Töö pakub välja võimaluse sõnastada ja seejärel hajutada häirivat ja mittesoovitavat.

KELLELE
Eeldused: elementaarne kirjaoskus ja loetav käekiri.

VAJALIK
Teostamiseks sobivad erinevad tehnikad (mõeldavad on näiteks söejoonistus, akrüülmaal või kollaazh). Konkreetne töö on teostatud õlimaalina lõuendil. Tulemus peaks olema laitmatult puhas ja täpne - nagu üks arsti töövahend seda on. Teatav kliinilne steriilsus ainult suurendab teose mõju.


© Sirja-Liisa Vahtra. Hirmu vähendamine (2006)
Klikka pildil, et näha illustratsiooni suuremalt!

Töö teostamiseks õlimaalitehnikas on vajalikud:
- raamile tõmmatud ja krunditud lõuend suuruses 1m x 1m või muu maalialus (näit. krunditud vineer, papp) samas formaadis
- joonlaud, pliiats
- valik õlivärve: titaanvalge; tsinkvalge; "kannatuse hall" (Payne's Gray) või indigosinine; elevandiluumust (Ivory Black); oliivroheline (kattevärv); läbipaistev salatiroheline (transparent)
- erineva jämedusega maalipintslid
- lai rermondipintsel
- lahusti värvi lahjendamiseks
- maalilakk
- palett (mina kasutan selleks suurt valget keraamilist taldrikut)
- paar pisikest purki värvide segamiseks
- tops pintslite pesuks
- puhas maalikalts või paberkäterätikud pintslite puhastamiseks

AEG
Kuna värvikihid peavad vahepeal kuivama, siis teostatakse töö mitmes järgus erinevatel päevadel. Kokku kulub aega umbes 4 korda, 3 tundi korraga.

TÖÖ KÄIK
Kõigepealt leia sobiv sõna, mille mõju soovid "kahandada". Sõna valikuga lood teose sisu ja mõtte. Eesmärk on vähendada sõna ja selle tähenduse mõju ja jõudu. Mina kasutasin sõna ÕUDNE. Selle vähendamisega ma justkui hajutasin oma hirmutunnet.
Sõna sisu kõrval mõtle ka tähemärkide kujule - kas soovid naha oma töös rohkem kaarduvaid jooni (O,S,G ja Q) või sirgeid ja pulkjaid kujundeid (I, H, X ja N), kas soovid näiteks muuta töö lõbusalt täpiliseks, valides välja mõne sõna, mis sisaldab tähti Ä, Ö, Ü või Õ.

Sõna valitud, asume tööd teostama. Võta valgeks krunditud maalialus, soovitavalt raamile tõmmatud lõuend. Mahuta sõna ülemisele reale nii, et külgedele ja ülaserva jääks võrdselt vaba ruumi. Tähtede ja tähevahede suurus peaks olema võrdne. Sobiva ja korrektse kirja saavutamiseks võid teha eelnevalt valmis shabloonid, samuti kasutada arvutifonte. Tulemus peaks olema esteetiliselt laitmatu, puhas ja täpne - seepärast hoia puhtust kogu tööprotsessi vältel!

Alusta esimese, suurima sõnarea tähtede ja tähevahede mõõtmise ja paikapanemisega (pliiats, kustutuskumm). Töö hõlbustamiseks kasuta joonlauda, arvuta välja sobiv kahanemisprotsent ja jätka tööd sõna vähendamisega rida rea haaval. Igal järgneval real on tähed väiksemad ja tähevahed järjest suuremad, tähe keskpunkti asetus tähe vähenedes ei muutu.

Maalimist alusta kõige suuremast tähereast, tähtede värvimiseks kasuta tumedamat külma tooni ("kannatuse hall" (Payne's Gray) või indigosinine). Järgmise rea maalimisel sega algse tooni hulka tsinkvalget - suurenda valge värvi hulka nii, et iga järgmise rea tähtede toon oleks eelmisest heledam. Lõpptulemusena võiks viimane rida olla vaevunähtavalt hele.

Heletumeduse timmimiseks laseerisin juba kuivanud maalipinda lahja tsinkvalgega. Lõppjärgus maalisin teise rea tähed üle pastoosse oliivrohelisega (segasin oliivrohelist, salatirohelist ja tsinkvalget), värvisügavuse lisamiseks laseerisin esimese rea tähed üle läbipaistva salatirohelise tooniga, mille kandsin peale kerge lohakusega - nii tekkisid tumedate tähtedele helerohelised "vilkuvad" servad (repro pealt pole seda ehk võimalik näha, originaalis aga lisab see tööle teatavat "elusust"). Maali valget pinda katsin korduvalt titaanvalgega.

Värvi lahjendasin tärpentini ja laki seguga. Tärpentin on küll hea lahustaja, aga mikrotasandil lõhustab värvi - seepärast segan hulka lakki, mis värviosakesed taas omavahel seob.

SELGITUSEKS
Töö "Hirmu vähendamine" on pärit ajast, mil huvitusin oma loomingus reaalsuse ja seda kujutava visuaalsuse kustutamisest. Kogu müra - soovimatu ja sobimatu - tuli kustutada, et vähendada mistahes reostuse mõju. Leidsin, et mind häirivad igasugused hirmud, koondasin need sõna ÕUDNE taha ja tegin katse need kirjeldatud viisil kõrvaldada.

Teksti olen maali osana kasutanud mitmes oma töös ja tunnen jätkuvalt huvi, kuidas ühendada teksti ja visuaalsust. Pilt ja sõna oleksid justkui vastandid, erinevad keeled, milles oma lugu jutustada. Mind paelub küsimus, kuidas lepitada paradoks. Iga sõna on kokkulepe, visuaalses plaanis koosneb see kokkulepe kaartest, täppidest ja joontest. Seega - jooned on sõnad ja omavad tähendust. Aga kas tähendused on kujunditega kooskõlas või vasturääkivuses? Seda tuleb uurida. Vt. ka Rene Magritte, Mari Kurismaa varajased katsetused, Raul Meel, Ed Ruscha, Robert Indiana, dada, konseptualism.


AUTOR
Sirja-Liisa Vahtra (s. 1973) on lõpetanud EKA maalikunstnikuna ning osalenud 1996. aastast regulaarselt näitustel Eestis ja mujal. Isikunäitused Vaal galeriis (1996), Tallinna Linnagaleriis (2002, 2006), Hobusepea galeriiis (2003, 2008). Alates aastast 2004 korraldanud ja võtnud osa mitmest tegevuskunsti valda kuuluvast ettevõtmisest (2004-2007 Merimetsa Alkeemia, 2004 Visual Ahimsa, 2005 Vana Hea Rootsi Aeg jt.) ning viibinud loomestipendiumiga külalisateljeedes - 2005, 2008 Norras, 2006 Austrias ja 2006 Soomes. Koduleht www.sirjaliisa.eelma.com

Vaata ka: Sirja-Liisa Vahtra e-näitus "Aias sadas saia"


Sirja-Liisa Vahtra

 
www.kunstikeskus.ee keskkonnas leiduvate mistahes algupäraste tekstide, tõlgete, terviklike info- ja lingikogumite ning pildimaterjali reprodutseerimine ainult KUNSTIKESKUS.EE ja/või nende autorite ja/või nende valdajate nõusolekul. Originaalteoste ja viidatud materjalidega seotud õigused kuuluvad üldjuhul nende autoritele ja/või valdajatele.