24h galerii
Kunstiteadlikkuse Keskus
tagasi avalehele
 
 

Tarrvi Laamann TARRVISM (7.03.-30.04.2012)
Laamanni kunstnikupositsioon on kahtlemata keskmisest kõvasti positiivsem, lausa plussmärgiline. "Minu maailm on päikseline, täis külluslikke värve ja heasoovlikke inimesi," ütleb ta. Kuhu jäävad siis pained ja perverssused ja muidu kummalised lood? Millegipärast on ju süngus salapärasem kui helgus ja siiralt sõbralik tegija võib mõjuda kultuurimaastikul lausa ullikesena. Ent Laamann pole kaugeltki naiivne maailmaparandaja, veel vähem pealiskaudne iluotsija: "Ilmselt on mõnigi mu töö mingi valu väljendus, aga olen proovinud kirjeldada mitte seda valu, vaid vastandit, mis tekib peale valu, ja head, mis hoopiski võinuks olla." Kunstnikuks olemine on eelkõige inimeseks olemine ning hea ja halb käivad lahutamatult käsikäes. See, kas näed rohkem valgust või varju, sõltub vaatenurgast ja mõtteviisisit. Ehk siis inimesepositsioonist. Ning isegi siis, kui lähenemisnurka pole võimalik valida, on üks ja sama klaas pessimisti jaoks lootusetult pooltühi, optimisti jaoks aga leidub selles alati mõni sõõm väärt nektarit.

Laamanni piltidel põimuvad justkui ürgses tantsus asjad ja inimesed, abstraktsed mustrid ja loodusvormid. Tema tööde pildiväli on väga terviklik, sisu ja vorm näivad embavat teineteist mingis loomulikus, lausa looduslikus harmoonias. Võib öelda, et Laamann ei oota armuande looduselt ega kultuurilt, pigem kogub neid kui tundlik ja tähelepanelik korilane. Tema animistlik ja usalduslik hoiak ning kerge – vahel tõsisem, vahel rohkem naljatoonis sooritatud – kummardus elu ja kõiksuse ja jumaluse suunas on samas põimitud ümbritseva meheliku hõlmamisega, teatava vallutusega. Seejuures pole ta aga sõjamees ega ka maamees, kes endale põllulapi rajamiseks südamerahus metsa maha põletab – pigem lahtiste lõimede kokkupõimija, teadjamees, rituaalide läbiviija, vaimne maadeavastaja.

Ent vastuoludest pole vaba temagi looming – esindades kariibimerelikku elurõõmu, kultiveerides rõõmukultuuri kasutab ta oma kunstitööde loomiseks vaevarikast puulõiketrükitehnikat. Puidu lõikumine nõuab karmi kätt ning kriitilist pilku – mõneski mõttes peab puulõikajal olema sarnast visadust kui eesti talupojal kiviselt põllulapilt viljasaagi väljameelitamisel. Euroopas tuntakse tänasele sarnast puulõiketehnikat populaarsena alates 15. sajandist, ent vanimad säilinud näited puidu kasutamisest kujutiste trükkimiseks pärinevad Hiinast ja Egiptusest juba meie ajaarvamise esimestel sajanditel. Nii kannab juba tehnika ise siin tahes-tahtmata sõnumit, mis hakkab suhtlema kujutatavaga ning loob põneva ajaülese ning kultuuridevahelise kokteili – ristudes Laamanni töödes erinevate muusikastiilide ja flaierikultuuriga, fotorealistlikult nähtud sõprade, muusade, Dalai-laama, Shakespeare'i, vinüülplaatide ja geenitehnoloogiaga. Neid kõiki ühendab nagu möödaminnes mingi kordumatu rütm, rütm, rütm...

Vano Allsalu
 
Tarrvi Laamanni ja käesoleva näituse kohta loe veel... | saada Tarrvi Laamanni teostega e-kaarte | vaata pilte presentatsioonina (.ppt)
 
     
     
     

2 tähte (2011)

Madness (2009)
     
     
     
     
     

Red Tarrvism (2011)

Tarrvism (2011)
     
     
     
     
     

Record Shop (2012)

Palju muusikat (2009)
     
     
     
     
     

Bassline (2009)

2 auku (2010)
     
     
     
     
     

N Power (2009)

Guayacan (2012)
     
     
     
     
     

Sipelgas Pea (2010)

Sipelgas Saba (2010)
     
     
     
     
     

Punane (2010)

Pinnuks silmas (2009)
     
     
     
     
     

Maailm süles (2010)

Pirates of the Caribbean (2011)
     
     
     
     
     

Eesti TV, Jamaica 2004 (2012)

Päike Päikene (2011)
     
     
     
     
     

Birgit, a catwalk star (2011)

Double muusa (2011)
     
     
     
     
     

Justina (2010)

Anu ja Tom (2011)
     
     
     
     
     

DJ Möls (2011)

Dalai-laama (2011)
     
     
     
     
     

Riin ja geen (2011)

Cross & Iron Man (2012)
     
     
     
     
     

Shakespeare @ Treasure Beach (2012)

Kings of Kingz (2012)
     
     
     
     
     

Mi Muusa (2009)

Mi Muusa Massu (2010)
     
     
     
     
 
Tehnika: puulõige (puulõiketrükk)

Tarrvi Laamann (1973) on õppinud esmalt fotograafiat ja seejärel graafikat (Eesti Kunstiakadeemia, MA 2000) ning töötanud spetsialistina lennunduses. Õpetab graafikatehnikaid ja muud EKAs ja Tartu Kunstikoolis. Korraldab muusika- ja kunstisündmusi ning töötab Eesti Rahvusringhäälingu raadiosaates "Reggae Power" saatejuhina. Eesti Kunstnike Liidu liige aastast 1994.

 

Üldiselt meeldib mulle mõelda, et kõik on hästi ja läheb paremaks. Ilmselt on mõnigi mu töö mingi valu väljendus, aga olen proovinud kirjeldada mitte seda valu, vaid vastandit, mis tekib peale valu, ja head, mis hoopiski võinuks olla.

Mind tõmbab puulõiketrüki juhuslikkus - ma ei tea kunagi, mis tulemuseks võib olla, sest puu nii hullult mängib. Võib-olla kui ma teeks seda sileda tammepuust plaadi peale, siis ma teaks umbes 99,9% täpsusega, mis sealt tuleb. Aga mina eelistan kasutada vineeri ja juhuslikke puuplaate, ütleme siis, et second-hand puitu. Nii on huvitav, sest siis on seal mitu elementi juures - on tunne, et see pole vaid minu tehtud, vaid osaliselt ka Kõikvõimsa, kes paneb mulle erinevad mõtted pähe ja siis puulõiketrükk teeb omakorda kiiksu juurde. Mulle meeldib - see on nagu elu, mida ei saa ju ka eriti kontrollida.

Maailm on täpselt selline nagu näen. Keegi ei saa muuta minu maailma, kui ma ise seda ei taha ja vaba tahe on iga inimese suur väärtus. Minu maailm on päikseline, täis külluslikke värve ja heasoovlikke inimesi.

Tarrvi Laamann

 
www.kunstikeskus.ee keskkonnas leiduvate mistahes algupäraste tekstide, tõlgete, terviklike info- ja lingikogumite ning pildimaterjali reprodutseerimine ainult KUNSTIKESKUS.EE ja/või nende autorite ja/või nende valdajate nõusolekul. Originaalteoste ja viidatud materjalidega seotud õigused kuuluvad üldjuhul nende autoritele ja/või valdajatele.