STUUDIO
tagasi: avaleht

e-õppematerjalid
Abstraktne kunst
  Sissejuhatus
  A. kunst Euroopas
  A. kunst Ameerikas
 
WORKSHOP:
Pilt pea peal
  Niristamine
  Suur punane
POPkunst
  Sissejuhatus
  Neodada
  POP Inglismaal
  POP USAs
  WORKSHOP:
Hubane kodu
  Uued monumendid
Abimaterjalid
  Kunstisõnastik
Kunsti STRUKTUUR
  Kunstiliigid ja -tehnikad
  Zhanrid ja teemad kunstis

 

 

 

POPKUNST

NEODADA | loeng |
POPKUNST INGLISMAAL | loeng | workshop
POPKUNST USAs
| loeng | workshop

tagasi: SISSEJUHATUS POPKUNST

loeng POPKUNST INGLISMAAL
Popkunsti nimi on pärit Inglismaalt. Terminit "popkunst" hakati seal 50. aastate keskel esialgu tarvitama üksnes nn massikunsti kohta, peagi aga ka niisuguste kunstivoolude määratlemiseks, mis kasutasid kaasaegse suurlinna visuaalsest keskkonnast pärinevaid standardseid kujundeid.

Inglise kunst oli II maailmasõja järgselt jäänud omalaadseks (Suurbritannia on ikkagi saareriik!). 1950. aastatel esilekerkinud noorte kunstnike jaoks oli nende kodumaa kunst liiga vanamoeline, romantiseeritud, ega kajastanud üldsegi mitte elukeskkonnas toimunud tegelikke muutusi. Saareriigi noored loojad soovisid USA ja Prantsusmaa kõrval avangardses kultuuris sõna sekka ütlema hakata (vt Sirje Helme artiklit "Popkunst" ajakirjas "Noorus" nr 6, 1979).

Richard Hamilton (sünd 1922) on inglise maalikunstnik ja graafik, kes pärast abstraktset loomeperioodi naases 1950. aastatel figuraalse kujutamisviisi juurde - algab "uus figuratiivsus" inglise kunstis. Londonis moodustus Institute of Contemporary Arti (Kaasaegse Kunsti Instituut) juurde kunstnike rühmitus Independent Group ("Sõltumatu grupp"), mis tegutses aastatel 1952-1954 ja pani oma näitustega aluse briti popkunstile. 1956. aastal toimus näitus "See on homne päev" ja seal eksponeeriti Richard Hamiltoni tavalisest kirjapaberilehest tüki väiksemat kollaazhi "Mis teeb tänapäevased kodud nii eriliseks, nii meeldivaks?", mis ise oli loodud juba 1953. aastal (vt 20. sajandi kunst, lk 132). Pildikesest sai tänu 1950. aastate keskkonna ja väärtushinnangute iseloomustamiseks "naelapea pihta" valitud esemetele popkunsti teedrajav teos.

Richard Hamilton. Just what is it that makes today's homes so different, so appealing? (1956)
kollaazh
Kunsthalle Tübingen
Richard Hamilton. Peegelpilt (1974)
5värvi-collotype
Charles Cowles Gallery
repro: www.artnet.com
Richard Hamilton jäigi peamiselt massimeedias ja massitarbimise maailmas käibivate klisheede kunstis tarvitajaks ja rõhutajaks. Ise külastas ta USA-d esimest korda alles 1963. aastal, aga selle mõjul organiseeris ka 1966. aastal Tate Gallerys Marcel Duchamp' retrospektiivnäituse (Duchamp oli New Yorgis tegutsenud dadaist).
Hamiltoni kohta vaata veel:
http://www.artnet.com/ag/fineartthumbnails.asp?aid=7743
http://www.cowlesgallery.com/Hamilton01.html

Peter Blake (sünd 1932) lõi põhiliselt detailikirevaid kollaazhe - naivistlikke maale, millele on lisatud kommertslikke banaalseid fotosid ja triviaalseid detaile. Tema teosed võivad olla nii rangelt stiliseeritud ja geomeetriliselt organiseeritud pildipinnaga kui ka pastoosselt maalitud (enamasti rohelist värvi eelistades). Tihti kajastab ta spordi- ja teatrimaailma motiive. Blake'i vabaltmaalitud pilte vaadates tekib väga vanaema-aegne tunne. Kindlasti on tema loomingutemaatikat mõjutanud mitmete Euroopa maade rahvakunsti põhjalikum tundmaõppimine.

Peter Blake. Paks poiss (ca 1974–78)
puugravüür
The University of Montana Museum of Fine Arts
repro: http://www.umt.edu/partv/famus/
Peter Blake. Eglentyne (ca 1981–82)
õli plaadil, kunstniku raam
Claude Bernard Gallery, NY
repro: www.artnet.com
Inglise kujur Edouardo Paolozzi sündis 1924. aastal Edinburgh's itaallastest vanemate lapsena. Õppinud on ta Londonis ja Pariisis, töötanud aga näiteks Hamburgis. Tema loomelaadi on mõjutanud dadaism ja sürrealism (põhimõte ühendada irriteerivalt reaalses elus mittekokkukuuluvaid asju). Ta on loonud tootemisarnaseid skulptuure ja kujutanud palju ka igapäevaesemeid (täring, ratas jne), mis on alumiiniumist tehtud ja seejärel ära värvitud. 1960. aastate lõpust tegeleb ta põhiliselt maalikunsti ja graafikaga.
Edouardo Paolozzi. Vulcanus
pronks (h 7m)
Central Square, Newcastle Upon Tyne
foto: Ian Britton
Peter Phillips. Nimeta
pronks
repro: www.picassomio.com
Peter Phillips (sünd 1939) on inglise popkunstnik, kes sattus eritlisse vaimustusse ameerika popkultuurist ja hakkas oma dünaamilistes "monteeritud maalides" ameerika kaubanduslikku ikonograafiat ja agressiivset reklaamistiili kajastama. Phillips liitis oma teostes geomeetrilise abstraktsionismi korrektsuse ja detailid ning reklaamikataloogide banaalsuse, teemad ja detailid. Tema lõuendid on äärmiselt dekoratiivsed, ent tänu värvikirkusele ka tüütult pealetükkivad…
Blake'i kohta vaata veel: http://www.galleryonline.com/peter_blake/peter_blake_main.html
Clevelandist (USA) pärit Ronald B. Kitaj (sünd 1932) on juba tänu oma päritolule ameerika ja inglise popkunsti arusaamade ühendajaks. Tema suhteliselt selgelt figuratiivsed maalid on tihtipeale kaunis arusaamatu motiivistikuga ning kuidagi ängistavad või ebamääraselt ähvardavad. Kitaj näitab oma piltides kaasaegse massikultuuri sotsiaalseid tagajärgi ja teeb seda kindlasti kriitiliselt. Massimeedia manipuleerib inimestega ja seeläbi loob ka poliitilist kultuuri, poliitilisi sündmusi ja mõjutab olmet. Kitaj sõbrustas Francis Baconiga, kes eriti selgelt peegeldas oma kunstis 20. sajandi mõttetut vägivaldsust ja kujutas äärmiselt ebameeldivaid motiive - inimesi aga eriliselt deformeerituna. Kitaj koloriit on väga intensiivne ja ta on üks nn popilike värvide (popkunsti koloriidi) loojatest.
Ronald B. Kitaj. Mary Ann (1980)
pastell, süsi, paber
erakogu, London
repro: www.ibiblio.org
Ronald B. Kitaj. The Ohio Gang (1964)
õli, lõuend
The Museum of Modern Art, New York
repro: www.ibiblio.org

David Hockney sündis 1937. aastal Inglismaal Bradfordis, ent asus 1964. aastal elama Ameerikasse Los Angelesse. Ta on maalikunsti kõrval viljelenud ka väga palju graafikat. Hockney maalidele on omane sile pind ja jahe ning ebamäärane atmosfäär. Ajavahemikus 1963-1967 maalis ta terveid pildiseeriaid oma vahetust ümbrusest - Kalifornia rannakultuurist. Neil lõuendeil on kujutatud basseine, suplevaid ja dushi all olevaid inimesi.

David Hockney. Suur(em) plärtsatus
(1967)
akrüül, lõuend
Tate Gallery, London
repro: www.ibiblio.org
David Hockney. Mees dushi all Beverly Hillsis (1964)
akrüül, lõuend
Tate Gallery, London
repro: www.ibiblio.org
1960. aastate lõpul läks Hockney üle äärmiselt detailsele maalimislaadile, lähenedes tulevasele fotorealismile. 1980. aastatest tegelebki ta fotograafiaga ning loob ka fotokollaazhe. Ta on teinud ka teatridekoratsioone ning disaininud isegi vaibamustreid.
David Hockney. Kunstniku portree (Bassein kahe figuuriga) (1971)
akrüül, lõuend
Collection David Geffen
repro: www.ibiblio.org
Hockney kohta vaata veel:
http://www.sbu.ac.uk/stafflag/davidhockney.html

Inglise popkunsti üks rajajaid Allen Jones (sünd 1937) on töötanud kõikvõimalikes kunstitehnikates ning teinud seda maailma paljudes paikades (New York 1964-65, Hamburg 1968-70, Jaapan 1974, Kanada 1975, Los Angeles 1977, Shveits 1978, Hiina 1979 jne). Jonesi looming on enamasti selgelt erootilise alatooniga - ja seda isegi mööblikujunduses, millega ta 1960. aastatel tegeles. Näiteks tegi ta 1969. aastal fetishistliku alatooniga skulpturaalse laua, kus naisterahva kuju (nagu päris!) on käpuli põrandal ja tema seljale toetub klaasist lauaplaat.

Allen Jones. Cut-a-way (1976)
serigraafia paberil
Tate Gallery, London
repro: www.tate.org.uk
Allen Jones. Roheline haare (1986)
õli, lõuend
Galerie Patrick Roy, Lausanne
repro: www.artnet.com
   
Allen Jones. Tool (1969)
maalitud plastik, segatehnika
Tate Gallery, London
repro: www.tate.org.uk

1960. aastatel maalis Jones ka palju elusuuruses pikkade jalgade ja prinkide rindadega seksisümboleid - variatsioone teemal "Seksikad tüdrukud".

Lisamaterjale popkunsti ja kunstnike kohta internetis:

Popkunst
http://www.artcyclopedia.com/history/pop.html
http://www.fi.muni.cz/~toms/PopArt/contents.html popkunstnike elulood; lehekülje juhatavad sisse Andy Warholi kuldsed sõnad: "Everything is beautiful. Pop is everything."
http://www.sackville.ednet.ns.ca/art/gallery/exhibit/pop/index.html
http://www.artchive.com/artchive/pop_art.html
http://www.poparthomepage.hpg.ig.com.br/Paginas/info.html
Ameerika pop:
http://www.mimieux.com/arthistory/pop1/POPAmer.htm
http://www.mimieux.com/arthistory/pop1/POPAmer2.htm
Briti pop:
http://www.mimieux.com/arthistory/pop1/POPBrit.htm
Neodada ja pop Guggenheimi kogudes
http://www.guggenheimcollection.org/site/movement_works_Popart_0.html

Popkultuur
http://www.beatmuseum.org/
http://www.sixtiescity.com/
http://www.sixtiespop.com/

Mitmesugust
http://www.jelene.com/ "Popkunst ei ole surnud!"

http://www.massurrealism.com/about/pop.htm
popkunsti, massimeedia ja sürrealismi seostest
http://www.newpopart.com/

NEODADA | loeng |
POPKUNST INGLISMAAL | loeng | workshop
POPKUNST USAs
| loeng | workshop

tagasi: SISSEJUHATUS POPKUNST

 
Autorid:

Loeng: Tiina Meeri
Workshopid: Annely Köster
Toimetaja: Vano Allsalu

Teostus: KUNSTIKESKUS.EE

VIRTUAALNE KUNSTIKOOL © Sally Stuudio / KUNSTIKESKUS.EE 2002
Internetis aadressil www.kunstikeskus.ee leiduvate mistahes algupäraste tekstide, tõlgete, terviklike info- ja lingikogumite ning pildimaterjali reprodutseerimine ainult KUNSTIKESKUS.EE ja/või nende autori(te) ja/või nende valdajate nõusolekul. Originaalteoste ja viidatud materjalide copyright kuulub üldjuhul nende autoritele ja/või valdajatele. Kontakt: info@kunstikeskus.ee