minu
kohta
Vano Allsalu
maalide juures jääd enamasti nii sügavalt imetlema
suurepäraseid värve, et millelegi muule mõelda
on juba üpris raske.
Kas selles, kui
elegantsusega varjutatakse stiihilist kirge, on varjul mingi ideoloogia?
Allsalu ei mõtle
lõuendil, vaid teeb pildi ühekorraga valmis, aga tegelikult
on kõik täpselt paigas nagu ilusas teoreemis.
Kergus, meeldivus
ja mõningane pinnalisus kuuluvad programmiliselt Vano Allsalu
kõikidesse maalikontseptsioonidesse ja tema avameelne suhestumine
post-ajastu maalijale jäänud võimalustega väärib
üksnes kiitust.
Kõige
säravamat värvi pakub näitusel Vano Allsalu, kelle
vausabalikkus on bravuurne ja ligitõmbav.
Allsalu üldistatud
loodusmotiivides on endiselt seda ekspressiivse kujundi emotsionaalset
jõudu, tehnilise spontaansuse võlu ning puhaste toonide
dekoratiivset kokkukõla, mis kunstniku varasemaski loomingus.
Vähegi kompetentsem
silm ei kahtle nimetamast praegust Allsalut ekspressionistiks ja
fovistiks. Tema väljenduslik kirg on 15 tegevusaasta jooksul
pulseerinud erineva ägedusega, kuid läbi aastate ikka
tõusvas joones. Nüüd, viimastes maalides virutabki
kõige ägedamalt.
Kirjeldatud on
ainult millegi eelset tunnet, hingust. Aimdust, millest alles hakkab
midagi tekkima. Selline aimatav kujund koos imeliselt säravate
värvidega ilmselt ületab senitehtu.
V. Allsalu tegi
juba oma esimeste maalidega korrektiive eesti maalikooli põhimõtetes
ja lasi n-ö värvi vabaks. Tema maalid on disharmooniliselt
ilusad ja pakuvad harjumatuid värvikooslusi, mida vaatajal
pole siiski raske omaks võtta.
Allsalu töödes
toimubki figuratiivsuse elluäratamine seal, kus objekti substants
on kadunud, nagu on öelnud Jean Baudrillard.
|